Preview

Science. Innovations. Technologies

Advanced search

Foreign students in the North Caucasus: regional differences and problems of adaptation (on the example of the North Caucasus Federal University)

Abstract

The analysis of the current regional distribution of foreign students in the North Caucasus is presented in the article, regions with a large number and high dynamics of students from foreign countries and regions where this process is still at the stage of formation are identified. This territory is new for mass educational abroad migration, mainly from the countries of Central Asia, the Middle East and Africa. The position of the North Caucasus Federal District on the Russian map of foreign students is shown. The main features of the host local North Caucasian community are determined, the main one is the population' polyethnicity of all the educational centers of the macroregion, which gives certain distinctiveness to the perception of foreign students by local residents. Based on the results of sociological research, the peculiarities of foreign students' adaptation in the North Caucasus are analyzed on the example of the North Caucasus Federal University. The main problem is the language barrier, with which representatives from different countries cope with varying degrees of success. The most advanced in this regard are immigrants from the countries of the post-Soviet space. From the solution of this problem, other aspects of adaptation like socio-cultural dialogue, relations with authorities and service structures, teachers and other students, and in general, the getting of competent higher education and the required qualification are depended on.

About the Authors

Vitaliy Semenovich Belozerov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Nataliya Aleksandrovna Shchitova
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Vasily Vasil'yevich Chikhichin
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


Ivan Alekseevich Soloviev
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Абунавас Х.А., Берестнева О.Г. Исследование проблем адаптации иностранных студентов на примере Томского политехнического университета // Методология обучения и повышения эффективности академической, социально-культурной и психологической адаптации иностранных студентов в российском вузе: теоретические и прикладные аспекты: материалы всерос. семинара. Томск, 2008. С. 7-12.

2. Академическая мобильность иностранных студентов в России. Выпуск серии «Факты образования». М.: НИУ ВШЭ, 2016. 15 с. [Электронный ресурс] - URL: https://ioe.hse.ru/data/2016/08/04/1 119531130/%D0%A4%D0%9E7.pdf.

3. Арефьев А.Л., Шереги Ф.Э. Иностранные студенты в российских вузах. Раздел первый: Россия на международном рынке образования. Раздел второй: Формирование контингента иностранных студентов для российских вузов / Министерство образования и науки Российской Федерации. М.: Центр социологических исследований, 2014. 228 с. [Электронный ресурс] - URL: http://www.socioprognoz.ru/files/File/2014/full.pdf.

4. Ваулина Т.А., Сахарова К.Н. Организационные аспекты адаптации иностранных студентов, обучающихся в российском вузе // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 400. С. 267-272.

5. Витковская М.И., Троцук И.В. Адаптация иностранных студентов к условиям жизни и учебы в России (на примере РУДН) // Вестник РУДН. Сер. Социология. 2004. № 6-7. С. 56-75.

6. Гаврилова К.А., Яценко Е.Б. (ред.) Учебная миграция из стран СНГ и Балтии: потенциал и перспективы для России. М.: Фонд «Наследие Евразии», 2012. 208 с.

7. Иванова М.И. Социально-психологическая адаптация иностранных студентов к высшей школе России: дис.. д-ра психол. наук. СПб., 2001. 353 с.

8. Максимчук Е.Д. Социально-психологическое сопровождение межкультурной адаптации иностранных студентов // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2015. № 11 (164). С. 87-92.

9. Меренков А.В., Антонова Н.Л., Дорожинская Е.С. Проблемы социальной адаптации иностранных студентов в Уральском федеральном университете // Известия Уральского федерального университета. Серия 3: Общественные науки. 2013. Т. 121. № 4. С. 185-192.

10. Моднов С.И., Ухова Л.В. Проблемы адаптации иностранных студентов, обучающихся в техническом университете // Ярославский педагогический вестник. 2013. № 2. С. 111-115.

11. Молодикова И.Н. Мобильность выпускников СНГ и стран Балтии после учебы в западных университетах (воздействие территориальных особенностей) // Миграция в России 2000-2012 гг Хрестоматия в 3 томах / главный ред. И. С. Иванов. Т. 1. Ч. 2. М.: Спецкнига, 2013. С. 32-59.

12. Полетаев Д.В., Дементьева С.В. Инновационные стратегии развития международного образования в ракурсе учебной миграции в вузы России // Известия Томского политехнического университета. 2010. № 6. С. 128-134.

13. Полетаев Д.В. Роль учебной миграции из зарубежных стран в социально-экономическом и демографическом развитии Рос­сии // Демоскоп-Weekly. № 345. 28.09.2008. [Электронный ре­сурс] - URL: http://demoscope.ru/weekly/2008/0345/analit07.php.

14. Полетаев Д.В. Современные тенденции развития образовательной миграции // Миграция в России 2000-2012 гг. Хрестоматия в 3 томах / Главный ред. И. С. Иванов. Т. 1. Ч. 2. М.: Спецкнига, 2013. С. 390-406.

15. Проблемы иностранных студентов в России: результаты исследования в рамках программы «Защита прав иностранных студентов в РФ». Воронеж: Изд-во Профсоюза Литераторов, 2008. [Электронный ресурс] - URL: http://www.citizens.ru/upload/ iblock/923/book_inostudy_A5_2007_new.pdf.

16. Российский статистический ежегодник. 2016: Стат. сб. / Росстат. М., 2016. 725 с.

17. Рязанцев С.В., Письменная Е.Е. Эффекты иностранной учебной миграции для России // Миграция в России 2000-2012 гг. Хрестоматия в 3 томах / главный ред. И.С. Иванов. Т. 1. Ч. 2. М.: Спецкнига, 2013.

18. Соколова Д.А. Адаптация иностранных студентов в поликультурной образовательной среде // Социологические исследования. 2013. № 3. С. 114-117.

19. Хачатурова М.Р., Польшина О.А. Выбор иностранными студентами стратегий совладающего поведения с трудностями вхождения в новую образовательную среду // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Психология. 2015. Т. 9. № 2. С. 77-83.

20. Численность обучающихся, педагогического и профессорско-преподавательского персонала, число образовательных организаций Российской Федерации. (Прогноз до 2020 года и оценка тенденций до 2030 года). М.: Институт социологии РАН, Центр социального прогнозирования и маркетинга, 2015. 270 с.


Review

For citations:


Belozerov V.S., Shchitova N.A., Chikhichin V.V., Soloviev I.A. Foreign students in the North Caucasus: regional differences and problems of adaptation (on the example of the North Caucasus Federal University). Science. Innovations. Technologies. 2017;(4):79-92. (In Russ.)

Views: 51


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2308-4758 (Print)