Preview

Science. Innovations. Technologies

Advanced search

GEO-INFORMATION DESIGN AND LARGE-SCALE TOURIST MAPS

Abstract

Introduction: A tourist map is a necessary resource for working with spatial orientation. Its main task is to visualize the tourist and recreational potential of the territory, which is necessary both for tourists and for specialists and researchers in the tourism industry. In Russia, the creation of tourist maps of regions, individual tourist clusters and resorts for the development of domestic tourism, a rapidly and actively developing direction in the economy, is especially important. The paper presents the author's experience of creating large-scale tourist maps and plans for resort cities using geo-information technologies and graphic editors. Testing of the identified features of mapping was carried out on the example of the resort town of Kislovodsk. Materials and research methods: ArcGIS Pro was used as the base GIS program. The graphical editor Illustrator is used as an additional tool for visualizing cartographic data. The information base for compiling the tourist map of the resort town of Kislovodsk was: registers of cultural heritage sites of federal and regional significance, open data of the Federal State Registration Service, cadastre and cartography, data of the Ministry of Natural Resources and Environment of the Russian Federation. The results of the study and their discussion: tourist maps are distinguished by the applied value of displaying the territory and are aimed at the mass consumer who are not familiar with the intricacies off scientific cartographic analysis. It is worth taking into account that tourist cards are perceived individually. In this regard, several features of their design were identified: simplicity, brilliance of the objects depicted, the need to build 3-D models in the territory where the relief is the main natural recreational resource, the use of intuitive colors when displaying surfaces Conclusions: the identiied features and methods of geographic information design of tourist maps were tested during the development of the layout of a large-scale tourist map of the resort city of Kislovodsk. In the course of the work, the features of the planning organization of the city for mapping tourist and recreational resources and conditions were identified, as well as a geo-informational assessment of the potential audience for using tourist maps was carried out.

About the Authors

R. K. Mahmudov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


A. A. Cherkasov
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


N. V. Verosub
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Востокова А.В., Кошель С.М., Ушакова Л.А. Оформление карт. Компьютерный дизайн.

2. Генеральный план города-курорта Кисловодска.

3. Гусейн-Заде С.М., Тикунов В.С. Визуализация в неевклидовых метриках. Китайский университет Гонконга, Гонконг, 2015.

4. Зейлер М. Моделирование нашего мира. Руководство ESRI по проектированию базы геоданных. Нью-Йорк, ESRI Press, 1999. 254 с.

5. Схема территориального планирования Ставропольского края.

6. Гладкий А.В., Скляров А.А. Современные картографические модели и особенности их использования в туризме // Псковский регионологический журнал. № 1 (29). 2017.

7. Иттен И. Искусство цвета // Издатель Д. Аронов. М., 2004.

8. Краак М.-Я., Ормелинг Ф. Картография: визуализация геопространственных данных. М.: Научный мир, 2005. 325 с.

9. Полевой К. Картография. Esri Press, Редлендс, Калифорния, 2018.

10. Лурье И. К., Самсонов Т. Е. Структура и содержание базы пространственных данных для мультимасштабного картографирования // Геодезия и картография. 2010. № 11. 17-23 с.

11. Махмудов Р.К., Стоек Ю.О., Черкасов А.А. Проектирование и составление туристской карты Ставропольского края // Геоинформационное обеспечение устойчивого развития территорий в условиях глобальных изменений климата: материалы международной конференции «ИнтерКарто/ИнтерГИС-22»; Т. 2. Протвино, 2016. 166-174 с.

12. Мошняга Е.В. Концептуальное пространство межкультурной коммуникации в туризме в условиях глобализации: монография. М.: Советский спорт, 2010. 52 с.

13. Панин А.Н., Тикунов В.С., Фурщик М.А. Геоинформационное обеспечение туризма в России. Подходы, методы, технологии. Изд-во Диалог культур, 2014.

14. Петрановский В. Л. Рутинский М. И. Туристическое краеведение // Изд-во «Знания», 2006.

15. Розанова Ю. Н. Путеводитель как жанр туристического дискурса: даихронический аспект // Историческая и социально-образовательная мысль. 2014. № 5 (27). 281 с.

16. Тикунов В.С., Белозеров В.С., Антипов С.О., Супрунчук И.П. Социальные медиа как инструмент анализа посещаемости туристических объектов (на примере Ставропольского края) // Вестник Московского университета. Серия 5: География, издательство Изд-во Моск. ун-та (М.), №3. 89-95 с.

17. Тикунов В., Белозеров В., Панин А., Антипов С. Геоинформационный мониторинг ключевых запросов поисковых систем и геотеггинг фотографий в северокавказском сегменте туристического маршрута «Великий шелковый путь» // Летопись ГИС. 24. (2018).


Review

For citations:


Mahmudov R.K., Cherkasov A.A., Verosub N.V. GEO-INFORMATION DESIGN AND LARGE-SCALE TOURIST MAPS. Science. Innovations. Technologies. 2019;(4):115-128. (In Russ.)

Views: 43


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2308-4758 (Print)